Tunnisteet

ilmastonmuutos hiilijalanjälki lentomatkailu #nofly #zerofly asennemuutos juna Korona Korona-virus bussi ilmastoteko kulutus muutos tukilakko zerofly ilmastotietoisuus kasvissyönti laivamatka 3Dolli BIOS CO2 Climate Change IPCC Kanaria Pariisin ilmastosopimus Quorn ajansäästö ajatteleminen autoilu empatia ennakkoluulo eurooppa henkilökohtainen heräte-virta ilmastoahdistus ilmastolakko ilmastosopimus joseph romm kalastus kapitalismi katkaisintöpseli kauramaito kirja kokonaisuus laiva lihansyönti lobbaus onnellisuus politiikka some sopeutuminen sähkönsäästö sähkösopimus takaisinkytkentä telttailu tulevaisuus turvallisuus vaalit viestintätuki wegetarismi yritys 2020 30 työpäivää Agenda-Art2030 Auttiköngäs COP25 COP26 Covid-19 Glasgow Harari Helvetinkolu Härkis Juha Sipilä KIKY Kalajoki Kuopio Kuusniemi Lauhanvuori Leonardo DiCaprio Martin Scorsese Nyhtökaura Oma maa Powerpark Rovaniemi SPR Sapiens Suez Suomi Suurpetokeskus Tampere Unimyrsky Visulahti algoritmi arjen muutos autoloma automaatio bad religion black friday bruttokansantuote chris rea dialogi dokumenttielokuva e-kirja eduskuntavaalit ekologinen jälleenrakennus ekologisuus energiakriisi energian aika etiikka frisbee-golf greta thurnberg grillaus hallitus hallitusohjelma harrastus hiilidioksidi hullut päivät hurrikaanit hyvän sään aikana hyönteiset ilmainen ilmastokatastrofi ilmastomarssi investointi joker jumala juomavesi jääkausi kWh kansallispuisto karate kasvihuoneilmiö kasvislounas katalysti keikahduspiste kerskakulutus keskustelu kestävä kehitys kesäloma kiire konsumerismi korallit kosteusprosentti kotikoulu kotiopetus kuivuminen kupla kuukausimaksu kuumeneminen kvanttifysiikka lama lapset lapsiperhe lenkkeily lihantuotanto lomamatka loppupeli lukeminen luomu lämpötila mainos markkinatalous massamuutto massasukupuutto matkatoimisto megadeth merenpinnan nousu mikromuovi minigolf monimuotoisuus musta hevonen mökki naomi klein network on-demand osakkeenomistaja ozzy osborne patikointi peak point pohjalämpö pohjoisnapa polarisoituminen punk-lyriikka puutarha päiväkirja päästörajoitukset retkeily rihmasto robotti robottien kukoistus rohkeus ruokavalio ryhmächat saksa seikkailu sisustaminen sisälämpötila soijarouhe sosiaalinen media sota sovellus stam1na standby power stratovarius sukupuuttoaalto supersankari suuryritykset sähkölämmitys säästö taantuma taide taideterapia talouskasvu tarina testament tiede tieto tina totuus tuhlaaminen tupakka työpaikka ukraina ulkolämpötila uskonto utopia uusi normaali vaaliväittely vaellus vallankumous valtio verotus video ydinvoima yhteiskäyttö ylikulutus ympäristö yrittäjä älysähkö

perjantai 27. joulukuuta 2019

Tukilakko 2020

AJATUS TUKILAKOSTA JA VIESTINTÄTUESTA

Sivusin edellisessä blogauksessani hiukan ajatusta siitä, että arkipäivän ilmastotekoja voisi jatkaa kodin ja vapaa-ajan lisäksi työelämässä eräänlaisen “Aktivoivan Tukilakon” muodossa. En vielä aiemmin mennyt asiassa syvemmälle, sillä halusin kirjoittaa mielummin omasta kokemuksestani kuin pelkästään muiden tekemisistä. Muutaman päivän ja yön pohdinnan jälkeen jäsentelin itselleni ja mikä tärkeintä yritykselleni haasteen vuodelle 2020. Ja jotta tästä seuraisi mahdollisimman paljon hyvää, tarvitsen tarvitsen apua myös teiltä lukijoilta, ajattelijoilta, ideanikkareilta ja vastuullisilta kestävämmän kehityksen puolestapuhujilta ideani levittämisessä ja käytäntöönpanossa.

Olen graafisen alan yrittäjä ja tehnyt yli 15 vuotta visuaalista viestintää isoille ja pienille yrityksille samalla oppien asian jos toisenkin siitä, miten haluttu viesti saadaan suunnattua tehokkaammin kohdeyleisölle. Pohtiessani miten ITSE voisin tehdä enemmän viestiäkseni ilmastolakkoilijoille (ja maailman tiedeyhteisölle), että heitä kuullaan meidän työikäistenkin keskuudessa, päätin tarjota ilmaiseksi omaa osaamistani sitä tarvitseville, eräänlaista Viestintätukea siis.

Hypoteesini on, että monet yhdistykset, yhteisöt, kouluprojektit, aktivistit, yritykset ja liikkeet edistävät ilmastotietoisuutta, mutta eivät ehkä resurssipulan takia saa viestiään esitettyä visuaalisesti kiinnostavalla, helposti ymmärrettävällä ja klikkikansaa houkuttavalla tavalla. Haluaisin tarjota osaamistani heille, lakkoilla "oikeista töistä" ja samalla auttaa ilmastoasiaa eteenpäin. Vuonna 2019 tarjosin ja toteutin koemielessä pari tällaista animointia BIOS-tutkimusyksikölle päästövähennyksistä ja nälänhädästä, sain hyvää palautetta ja totesin, että konsepti voisi toimia laajemminkin.


Edellisen hallituksen lanseeraama parjattu ja sittemmin kuopattu KIKY-ohjelma lisäsi valtaosalle suomalaisista työntekijöistä vuositöihin käytännössä 3 päivää (24h). Inspiroituneena noinkin pienten talkoiden aiheuttamasta valtavasta hälystä ajattelin tarjota vuoden 2020 aikana kymmenen kertaa suuremman työmäärän sitä tarvitsevien käyttöön. Käytännössä aion siis tehdä kuukauden talkootyötä ilmaston eteen. Siksi onkin tärkeää, että viestini saavuttaa tarpeeksi avuntarpeessa olevia ilmastoaktiiveja ja soveltuvia työtilauksia saapuu minulle asti.

Jokainen voi auttaa ilmastonmuutoksen hillinnässä parhaiten omien kykyjensä ja osaamisensa mukaan, ja tärkeimmät haasteet ovat erilaisia eri aloilla ja eri maissa. Eri ammattiryhmien ilmastoteot voivat erota toisistaan, lukeutuen silti samaan Tukilakkoon. Kansalaistottelemattomuus ja näkyvät protestit ovat kaikkien ulottuvilla iästä tai ammattinimikkeestä huolimatta, mutta erikoisosaamista vaativat työt voi yleensä hoitaa vaan pieni osa ihmisistä. Tavoitteeni on testata käytännössä, miten kaltaiseni viestinnän ammattilainen voi omaa ammattitaitoaan hyödyntämällä edistää tärkeitä asioita. Ja jos lopputulos muistuttaa yhtään henkilökohtaisessa elämässä tekemieni muutosten vaikutuksia, olen vuoden päästä taitavampi, tehokkaampi ja monella tavalla rikkaampi kuin nyt.

SISÄLLÖN KUVAUS

Miten aion toteuttaa Tukilakon käytännössä, ja kenelle viestintätukea jaetaan? Yritykseni 3Dollin nettisivuille on lisätty ilmoittautumissivu, jonka kautta kuka tai mikä tahansa ilmastonmuutoksesta viestivä suomalainen ihminen/instanssi voi lähettää ideansa visuaalisesta toteutuksesta omalle viestilleen ja ilmoittautua Viestintätuen hakijaksi. Tässä hiukan tarkempia speksejä:

- Työn asiasisältö on hakijan tuottamaa, eikä sitä rajata muuten kuin että sen pitää liittyä jollain lailla ilmastonmuutokseen ja sitä ehkäisevään toimintaan.

- Toteutuksen tyyliä tai visuaalista rakennetta en halua sitäkään millään lailla rajata etukäteen. Se voi olla esim. teksti-/toiminto-/käyttöohje-/prosessianimaatio,  video-/valokuvamanipulaatio, piirrustus, maalaus, elokuvatyylinen erikoistehoste tai melkein mitä vaan muuta visuaalista (juliste, logo-animaatio, some-video, animoitu diagrammi, jne.).

- Työhön menevää aikaa on tarkoitus rajata siten, että 30 työpäivän aikana ehdin toteuttaa mahdollisimman monta ideaa.

- Työn sisältö pitää viestiä sähköisesti ja lähtökohtaisesti olla toteutettavissa ilman reissaamista, sillä palaveri-/kuvauspäivinä suuri osa ajasta menee tien päällä eikä tuottavan työn äärellä. Jonkun toteutuksen parissa voidaan työskennellä pari-kolmekin päivää ja toisten toteutukset hoituvat muutamissa tunneissa.

- Jos et yllä olevien kuvausten pohjalta vielä ole varma soveltuuko sinun projektisi viestintätuen saajaksi, niin hiukan lisätietoa ja esimerkkitapauksia löydät vielä osallistumiskaavakkeen yhteydestä.

- Maksavia asiakastöitä on tarkoitus hoitaa samaan aikaan kuten ennenkin, joten nämä 30 työpäivää tehdään osissa vuoden 2020 aikana. Aikataulutuksessa otetaan huomioon hakijoiden toiveet niin hyvin kuin mahdollista.


OHJE VIESTINTÄTUEN HAKEMISEEN:

Klikkaa itsesi TÄSTÄ 3Dollin sivuilta löytyvään yhteydenottokaavakkeeseen, ohjeita seuraten täytä ja lähetä kaavake. Otan sitten teihin yhteyttä ja tarpeen tullen kysyn lisää tarkentavia asioita kunnes pääsemme töihin.

Hakemuksia otetaan vastaan, kunnes 30 työpäivän määrä täyttyy. Valitsen toteutettavat työt perusteluiden ja toteutettavuuden pohjalta ja ilmoitan valinnoista hakijoille henkilökohtaisesti. Tehdyt työt kerätään viimeistään vuoden 2020 lopulla yhdeksi raportiksi, jossa käydään läpi Tukilakkoilun tuloksia muutenkin.

Kiitoksia mielenkiinnostanne! Koska tieto tästä kampanjasta täytyy saada niille ihmisille ja ryhmille, joita viestintäapu hyödyttäisi eniten, arvostan kaikkea apua tiedon levittämisessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti